Образователна интеграция на деца от уязвими групи чрез иконопис в селско училище

От четири години в основното училище в криводолското село Ракево изучават иконопис и стъклопис в извънкласни форми.

Селото се намира в периферията на област Враца. С обезлюдяването и с промяната на етническия профил, за селото може да се каже, че съществува и в периферията на социалните представи за нормалност.

В училището, едно от най-старите в региона, учат предимно деца от ромски произход и заниманията са начин да бъдат задържани в учебното заведение.

Сред малчуганите има и много таланти, така че освен да приобщава децата към образователната система, това начинание помага на много от тях да реализират творческите си способности в изложби и като продължават да се занимават с изкуство.

Директорът Павлин Петров:

Това спомага да привличаме и задържаме учениците в училище. 98% от учениците са от уязвими групи. Тези дейности са свързани с интеграцията им. Много от учениците придобиват умения, които могат да доусъвършенстват. Имаме две изложби – в Община Криводол и в Община Бойчиновци. Ефектът е голям, защото това се оценява положително и от родители, и от обществеността“.

От 37 години учител по рисуване в училището в село Ракево е Огнян Иванов. Той ръководи и групите за извънкласни занимания:

Най-важното е децата да уважават религията. Затова вкарахме иконопис. Това води до повече смиреност, а не до агресия. От миналата година започнахме и пирография, защото някои от децата обичат да работят с дърво, с камък“.

Едно от талантливите деца е Денис Бургазов. Някои от основните дисциплини не са му по сърце. Повтарял е един от класовете. Всеки ден е на училище, в ателието, където не спира да рисува.

Лесно се рисува икона. По иконата има много работа, има детайли. Искам да уча в техникума по каменоделство в Кунино, защото обичам да рисувам. Нашите ме поощряват да продължавам да рисувам“.

Репортаж и снимка: Ива Антонова

Източник и аудиоматериал: http://bnr.bg/

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

2 × one =