Интервю за „24 часа“ на митрополит Даниил относно актуални проблеми от живота във Видинска св. митрополия, включително извършваните в полза на благовестието културно-просветни и социални дейности:
С Видински митрополит Даниил разговаря Камелия Александрова
– Ваше Високопреосвещенство, повече от една година сте начело на Видинска епархия, какви усилия полагате за усъвършенствате дейността на свещениците?
– На първата свещеническа конференция след въдворяването ми на Видинската митрополитска катедра миналата година, напомних на свещенослужителите за отговорностите на свещеническото служение: редовно отслужване на богослужение, грижата всеки човек в поверените им енории да се приобщава към църковния живот чрез личния пример на енорийския свещеник, със слово, подготовка и участие в Светите Тайнства. И да бъдат грижовни към поверените им храмове. До миналата година съществуваше сериозен проблем с издръжката на свещениците в епархията. От 2005 г. повечето от тях не бяха получавали трудово възнаграждение от митрополията – тяхната издръжка е била на грижата на църковните настоятелства. Това е фактор, който е оказвал значимо влияние върху тяхното служение – например, има свещеници, които са работели допълнителна работа, за да осигурят прехраната на семействата си. Това няма как да не се отрази най-малкото на ангажираността им с енорийската работа.
От октомври 2018 г. Видинска митрополия започна редовното изплащане на заплатите на свещенослужителите си, а чрез държавната субсидия от януари т.г. възнаграждението им значително се подобри. Разбира се, сега изискванията към служението на свещенослужителите нарастват.
В това отношение за мен важни са личните впечатления от службата на конкретния свещеник, затова се старая да посещавам енориите, да служа със свещениците, да се срещам с енориашите. Така свещениците имат възможност да чуят лично изискванията към тях и служението им. Някои свещеници минаха опреснителни курсове върху богослужебната практика.
Там, където изискванията на устава и на свещените канони не се вземат под внимание, има наложени и санкции. Има още много какво да се направи. За мен подобряването на служението на свещениците в епархията е постоянна грижа.
– Какви преимущества има да служите на Божията нива в България?
– То е преди всичко голяма отговорност – отговорността на архиерейското служение тук, в родината, в сравнение с чужбина е по-голяма. Ако перифразираме малко евангелските слова, можем да кажем, че „Комуто много е поверено, от него повече ще се изисква“. Народът ни е възпитан в православната вяра и традиция повече от хилядолетие. В епархията имаме храмове отпреди 400 г. При колко по-трудни от сегашните условия нашите предци са давали мило и драго за построяването на тези храмове, за тяхното благолепие, за това там да има свещеници, и то на издържката на местните християни. Столетия наред храмовете са били пълни в неделя и на празник. Нашите предшественици по катедра също са ни оставили висок пример за благоустройстването на епархията и на епархийския живот, създали са добри условия за служението и на свещениците в енориите, и на епархийския архиерей.
В чужбина много от тези условия липсват, православното наследство не е толкова богато и можем да кажем, че това намалява в известен смисъл отговорността на служението там. Въобще, службата и комуникацията на роден език тук, компактното православно население в градовете и селата, близките разстояния при обгрижването на епархията, родната среда – всичко това улеснява служението ни и същевременно завишава изискванията спрямо нас.
– Какви са разликите с Америка, където сте служили?
– Бог промисля за всеки конкретен човек – дали у нас, дали в чужбина, Бог всеки ден търси път към нашето сърце, защото е казал: „Ето, стоя на вратата и чукам; ако някой чуе гласа Ми и отвори вратата, ще вляза и ще вечерям с него, и той с Мен“.
Тук, в родината, възприемаме Православната Църква като даденост, а в чужбина сънародниците ни осезателно разбират какво благословение е наблизо са има православен храм. За вярващия човек е разбираемо, но дори невярващите го оценяват, защото в неделния ден, когато православните се събират на богослужение и след това останат да обменят някоя дума на роден български език, там идват мнозина наши сънародници, които се нуждаят просто да общуват с близки хора.
В днешно време за мнозина наши сънародници, които живеят в странство, все по-ясно се набиват на очи разликите между православната духовност и духа на останалите християнски деноминации. Наскоро познат ми сподели шока, който е изживял при посещение на протестантски храм в Западна Европа. Там се извършвала сватбена церемония и пасторът „венчавал“ двама мъже. Човекът останал в потрес: искате да живеете така – никой не ви пречи, но какво общо има това с християнската вяра и църквата? В този смисъл виждаме, че здравомислието също е дар – не е даденост, и ако не ценим този дар, той ни се отнема.
– През последните 75 г тук в Българи има наслоени представии създадени изкуствено връзки между Църквата и светското. Вместо да вникнат в смисъла на литургията и Божието слово, някои считат Църквата като място за слава и показност. Излишната пищност и помпозност на сватбите наистина дразни. Обяснете вашите възгледи за тези тържества.
– Разбираемо е едно такова значимо събитие в живота на двама души, каквото е светото тайнство Венчание да има подобаваща тържественост. Ако някой влага нещо друго, както казвате – показност и помпозност, това е негова лична отговорност. Когато свещеникът отслужва тайнството, той се ръководи от важността на божествената служба, която извършва – ако други целят нещо друго, това си е за тяхна сметка.
Същевременно се права, че както до 1989 г. през времето на атеистичния режим, така и в годините след това до днес има човеци, които гледат на Църквата като средство за постигане на свои користни цели.
До 1989 г. беше престижно да се хули Църквата и от това човек можеше да направи професионална кариера. Днес някои хора чрез показност опитват да създадат впечатление за собствена значимост или нещо подобно. Но както атеистичния режим отмина и хората, които хулеха Църквата, не получиха трайна полза, там и тази показност е преходна и от нея също няма полза.
– Какво ви възмути, та издадохте ограничителна заповед за сватбите в манастирите? Дали се ръководите от факта, че манастирите са за монаси, обрекли живота си на безбрачие, за пост и молитви в слава на Бога?
– Манастирът е особено място – света обител, където целият ритъм на живота на монасите или монахините е съобразен с това да насочва тяхното внимание, мисли, поведение към богомислие, молитва, послушание, очистване на ума и сърцето от страстите, от суетата на света. Ако ние действително уважаваме обетите, които братята или сестрите дават при встъпването си в монашеския подвиг, един от които е безбрачният целомъдрен живот, то трябва и са създаваме условия за благоприятното изпълнение на тези обети – това прави манастира света обител, а не сградите, архитектурата или природните красоти.
Действително у нас има манастири, които са възникнали в населено място и дълго време манастирската църква е служила като енорийски храм. В такъв случай трудно може да се прекъсне традицията православните християни да се венчаван там. Но при нас в епархията нямаме такива манастири и в този смисъл нямаме ощетена енория. Център на богослужебния живот на вярващите християни е енорията. Връзката на вярващия човек с неговата енория трябва да бъде връзка на живо участие, а не нещо формално. В този смисъл естественото място за извършване на тайнството брак между православен мъж и жена е техният енорийски храм – там, където те се черкуват всяка неделя, при свещеника, когото познават и който ги познава.
Има нещо друго – пред 1989 г., когато атеистичният режим негласно създаваше пречки „гражданите на Народната република“, когато сключват брак, да се венчават, много православни християни отиваха в някой манастир далеч от родното им място, за да не знаят близките и познатите им и тайно се венчаваха. В този случай венчаването н манастира е било равно на изповядване на вярата, подвиг. Докато днес желанието на повечето хора да се венчаят в манастир идва по-скоро от „екзотиката“, която те виждат в манастира, а това е отново вид суета. Тома отново не е полезно за светата обител, за обитателите и за самите поклонници.
Главно поради тези две причини решихме да преустановим практиката да се извършват венчания в манастирите в епархията ни – нещо, което впрочем е отдавнашна практика на Църквата.
– Според вас докъде може да стига светското в религията, модерното поведение на съвременния българин скандализира ли понякога богослужението и канона?
– Добродетелите, каквито са ни заповядани от Господ Иисус Христос, и съответно страстите, които се опитват да ни лишат от добродетелта, не се изменят: любовта към ближния или я има, или я няма – и тогава, ако я няма, на нейно място идва себелюбие. Затова Господ е казал: „Който иска да върви след Мене, нека се отрече от себе си, да вземе кръста си и Ме последва“.
В Църквата идваме, защото се нуждаем от Бога, неждаем се от изцеление от егоизма ни, от отчуждението един от друг, от лицемерието вътре в нас. Сила за такава вътрешна промяна в нас има само Господ: Той е добър и само чрез Неговата доброта можем да се изменим към добро. Той е любов и само чрез Неговата любов можем да Му подражаваме и да обичаме дори враговете си. Със собствени сили това не е възможно.
Затова, ако някой идва в Църквата за нещо друго, а не за да се изцели от фалша и лицемерието в себе си, от отчуждението си от Бога и от ближните и за да получи от Бога благодатни сили за добродетелен живот, то той и да получи нещо временно, това няма да му бъде от полза.
– Можете ли да намерите път не само към хрисимите хора, но и към такива с по-груби нрави или нищите духом?
– Старая се да гледам на хората без предубеждение Убеден съм, че Господ търси път към всеки човек, защото ни обича повече, отколкото можем да си помислим, а от друга страна, на всеки от нас е дали такива дарования, включително темперамент, които допълват онова, което при други липсва, и всичко да служи за обща полза. Старая се с Божията помощ да отговоря на онова, от което конкретният човек има нужда, дали успявам, ще кажат хората
– Когто поехте грижата за Светата Видинска епархия, давахте ли си сметка как ше приобщавате хората от Северозапада? Как вашити сърца достигат до сърцата им?
– Старая се да живея с вярата. В служението си, в общуването си с хората се старая думите ми да бъдат от личет опит. И отново – доколко словата ми достигат до сърцата на хората, това могат да кажат те.
– По колко часа се молите на ден?
– Килийното ми правило е около час и половина. Старая се също да присъствам на утринното и вечерното богослужение в храма, когато останалите ми задължение позволяват това.
– Като богомъдер архиерей, с чувство за приемственост, продължавате ли селото на вашите достойни предшественици?
– Дядо Антим – пръвият български екзарх, който е бил и Видински митрополит, ни е завещал безрезервна, саможертвена – Христоподражателна любов към повереното му паство. Той има голям принос за освобождението на народа ни от османско робство. Живял е пестеливо, а в края на живота завещава всичко, което му е останало, за църковна и обществена полза.
Дядо Кирил продължава делото на дядо Антим, особено в дарителството – дарявал е огромни суми от собствената си издръжка за построяване на Софийската семинария и за строежа на църкви в епархията. Дядо Неофит остава неподражаем както в благоустрояването на епархията, така и като архипастир с изключително чувство за отговорност към светата Българска църква.
Дядо Филарет по време на атеистичния режим се старае да запазва постигнатото, дядо Дометиан – да възстановява, доколкото е възможно.
За нас сега от първостепенна дейност е просветната дейност. Над 170 деца в училищата и детските градиви във Видин изучаваха религия – православие. В града имаме неделно училище с школи по вероучение, иконопис и куклен театър. За втора година в Лопушанския манастир организираме безплатен детски летен лагер, който е едно продължение на заниманията в неделното училище. Тази година лагеруваха около 60 деца в три смени по десет дена. Неделни училища има и на други места в епархията, като Арчар, Лом, Медковец.
Използваме възможността чрез отпускане на целеви средства от държавата и фонд „Земеделие“ за ремонт на храмове. Извършихме неотложни ремонти в над 15 храма, сградата на митрополията и други. Съзнавам, че това не е достатъчно, но се стараем да посражаваме, според силите си, на високия пример, който са ни оставили нашите именити предшественици.
– Все още българи напускат страната и заминават на гурбет в чужбина. Дори идват при вас и отците да измолят Божията помощ Какво им казвате?
– Да обмислят добре приоритетите в живота си: ако търсят рая – България е идеалното място, където могат да постигнат това. Нали така пеем и в нашия химн: „Мила родино, ти си земен рай“.
…
Източник: https://www.24chasa.bg/
Свързани публикации:
Видинска епархия ни приканва на благотворителен концерт в подкрепа на дом за стари хора
Открива се Неделно училище при митрополитския храм „Св. Николай Мирликийски“ във Видин
Видински митрополит Даниил посети международен семинар за насилието срещу жени
Митрополит Даниил посети представяне на книга, посветена на храмове от Северозападна България
Заглавна снимка: https://bnr.bg/
„Дякония“ е православна платформа за благотворителни каузи, дарителство и доброволчество
© Фондация Покров Богородичен
Вашият коментар